5 módszer az otthoni munkavégzés által okozott stressz csökkentésére

Az otthoni munkavégzés és a munkába járás elhagyása a tiszta boldogsághoz vezető útnak tűnhet. A kutatások azonban azt mutatják, hogy a gyakorlatban ez nem annyira kellemes.

A Gallup 2020 áprilisa és szeptembere között végzett otthoni munkavégzésről szóló kutatása szerint a távolról dolgozók csaknem egyharmada stresszes. Valójában annyira stresszesek, hogy azt mondják, mindig a kiégés állapotában vagy annak közelében vannak.

Ez különösen azért aggasztó, mert a foglalkozási kiégés az elszakadástól a kétségbeesésig vezethet. És a nagy felmondási hullám javában zajlik, a munkaadók pedig nem engedhetik meg maguknak, hogy elveszítsék a tehetséges munkatársak készségeit vagy hozzájárulását.

Természetesen a virtuális munkavégzést nem kell tehernek érezni vagy függőséggé válnia. A kulcs az, hogy kitaláljuk, hogyan lehet egyensúlyt teremteni a munka és a háztartás szükségletei között.

Akár véletlenül, akár szándékosan lettél távmunkás, nem kell túlzott stresszhatások alatt élned. Alkalmazd a következő speciális tippek némelyikét, hogy elkerüld az otthoni munkavégzés okozta stresszt.

Íme öt innovatív stratégia az otthoni munkavégzés okozta stressz csökkentésére.

1. Állíts fel technikai határokat a családod minden tagja számára

Ha virtuálisan dolgozol, akkor képernyőn kívüli időre lesz szükséged. Ha szülő vagy, akkor valószínűleg az iskolás korú gyermekeid naponta sok órát töltenek tanulással a laptopjaikon és a táblagépeiken. Következésképpen gondoskodj arról, hogy mindenki megszabaduljon a digitális eszközeitől a „technológiás idő” beállításával.

Fontold meg például, hogy a vacsorát technológiamentes zónává alakítod, vagy minden este szánj időt arra, hogy minden családtagod feltölthesse a telefonját, miközben ő maga is feltöltődik. Egy könyv olvasása, egy kis testmozgás vagy egyszerűen csak a technológiától való kikapcsolódás lehetővé teszi, hogy kikapcsolódj és lazíts.

Legyél tudatában annak, hogy a középiskolásoknak és a fiatalabb tizenéveseknek nem feltétlenül tetszenek ezek a szabályok. Ha korlátozott képességű telefont vásárol nekik, akkor a szülő segítséget kaphat. A Gabb Wireless egy átgondolt tervezésű gyerektelefont kínál a közösségi oldalakhoz vagy az internethez való hozzáférés nélkül. Leegyszerűsített, praktikus módja annak, hogy kevésbé aggódj amiatt, hogy a gyermekeid éjjelt-nappalt online töltenek.

2. Hagyd abba a munkával kapcsolatos üzenetek megválaszolását, amikor „munkaidőn kívül” vagy

Este 22:30-kor egy könyvvel dőlsz az ágyba, amikor megszólal a telefonod. A főnököd egy megbízásról kérdez. Kavarogni kezd a gyomrod, fájni kezd a fejed. Jobb-e válaszolni a szolgálati üzenetre (még akkor is, ha emiatt levertnek érezheted magadat), vagy reggelre halasztod a válaszadást?

Sajnos a mindig aktív kultúránk azt a hiedelmet hirdeti, hogy durva figyelmen kívül hagyni a szövegeket, e-maileket, magánüzeneteket és hívásokat. Ez oda vezethet, hogy bűntudatot érezhetünk, amiért a gyerekeinkkel játszunk, a házastársunkkal beszélgetünk, vagy egyszerűen csak a vállalati zavaró tényezőktől mentes magánéletet éljük.

Nehéz lehet kikapcsolni azt a gyötrő gyanút, hogy felettesed kevesebbet fog gondolni rád, ha határokat szabsz. Ez azonban kritikus a mentális egészséged szempontjából.

Kezdd azzal, hogy minden nap elmondod a csapatodnak, hogyha nem leszel elérhető – majd ragaszkodj ahhoz, amit mondasz. Csak azért, mert a házad az a hely, ahol a munkádat végzed, még nem jelenti azt, hogy a hét minden napján, 24 órában irodakésznek kell lenned.

3. Határozz meg egy adott területet az otthoni irodádnak

Az otthoni munkavégzés okozta stressz fő oka az az érzés, hogy „ügyeleten” vagy, bárhová is jársz a házadban. A személyes és szakmai terek körülhatárolásának egyik módja legalább egy irodaterület fizikai kialakítása.

Nem kell egy egész szobát sem munkaterületként elkülönítened. Vannak, akik úgy értek el sikert, hogy irodai zugot alakítottak ki egy nagy gardróbban, egy szoba sarkában vagy egy pincében. A lényeg, hogy legyen egy munkára kialakított hely.

Ügyelj arra, hogy az otthoni munkaterületed kellemes és barátságos legyen. Legyen sok fény, és díszítsd vonzóan. Nyugodt leszel, ha el kell végezned néhány feladatot. Ráadásul a háztartás tagjai megtanulják, hogy amikor a távoli asztalnál ülsz, akkor technikailag a munkahelyeden vagy. Következésképpen kétszer is meggondolják, mielőtt megszakítanák, és frusztrációt okoznának, hogy állandóan sebességet kell váltanod.

4. Bérelj fel egy bébiszittert, hogy pihenhess

Szülőként nem teheted meg mindezt, függetlenül attól, hogy mit hallottál vagy mondtál magadnak. Bármennyire is szeretnél figyelmes anya vagy apa lenni kisebb gyerekeid számára, nem teheted meg mindig, miközben egyben megbízható dolgozó is szeretnél lenni. Tehát vegyél egy mély lélegzetet, és nézd meg a bébiszitterek online segítségkérő oldalait.

Munkahelyedtől és gyermekeid életkorától függően előfordulhat, hogy csak alkalmanként van szükséged bébiszitterre. Keress valakit, aki hozzáértő, megbízható és rugalmas. Győződj meg arról, hogy az általad választott bébiszitter kellő tapasztalattal rendelkezik, és ellenőrizd az összes ajánlást.

El sem tudod képzelni, hogy milyen megkönnyebbülést fogsz érezni, ha tudod, hogy gyermekeid nem fognak berobbanni egy fontos Zoom ügyfélhívásba. Igen, némi pénzbe fog kerülni, ha bébiszitterbe fektetsz be. De ha ez termelékenyebbé tesz, és csökkenti az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos stresszt, akkor megér egy próbát.

(Megjegyzés: Vannak olyan háziállatai, akik rengeteg figyelemre vágynak? Egy szerető állatgondozó is ugyanezt a célt szolgálhatja.) 

5. Engedd meg magadnak, hogy felhasználd a betegszabadságodat

Irodai környezetben az alkalmazottak, akik rosszul érzik magukat, gyakran megbetegnek, és betegszabadságra mennek. Az otthonról dolgozó tömeg között látható egy kis különbség. Sok gyengélkedő virtuális dolgozó kényszeríti magát arra, hogy naphosszat dülöngéljenek, mert nem érzik jól magukat a betegszabadság felhasználása miatt.

Egy 2020 novemberében közzétett és a Study Finds által kiértékelt közvélemény-kutatás szerint a távoli dolgozók kétharmada továbbra is tétovázott, hogy felhasználja a betegszabadságát.

Más szóval, a fájdalom ellenére késztetést érezhetsz arra, hogy dolgozz. Végül is otthon vagy, szóval nem számít, igaz? Bizony számít, mint kiderült. Ha dolgozol, de lelkileg nem a felelősségedre koncentrálsz – akkor annak nem lesz jó vége. Senkinek sem teszel jót. A tested és a lelked megkívánja a nagyon szükséges pihenést.

Ha az a célod, hogy minél közelebb kerülj a stresszmentes élethez, tedd meg, ami az egészségedhez szükséges.

Végső gondolatok

Nem praktikus elvárni, hogy távmunkásként teljesen kiküszöböld az összes stresszt okozó tényezőt. De átértékelheted a döntéseidet, hogy hogyan javíthatsz a kiegyensúlyozottságodon minden nap  a nap végén. Kezdd azzal, hogy követed ezt az öt tippet, amelyekkel csökkentheted az otthoni munkavégzés okozta stresszt.

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: