9 hétvégi tevékenység, amelyek felkészítenek a termelékenységre az új héten

popcorn

Úgy tűnik, hogy a hétfő reggeltől való fenyegető félelem hétről hétre erősebben érinti az embereket és főleg vasárnap délután és este szokott kicsúcsosodni.

Megpróbálod élvezni a pihentető hétvégi tevékenységeket, de a munkahét közeledtével azon kapod magad, hogy nehezen tudsz lenyugodni és kikapcsolódni. Csak arra tudsz gondolni, hogy az irodában várnak rád a felelősségek: egy tele postafiók, egy teljes ütemterv és a végtelen teendők listája, és az elkerülhetetlen problémák, amelyek felmerülnek, miközben mindezt kezeled és próbálod megoldani.

Én aztán már azóta rájöttem, hogy talán nem maga az előttem álló hét és hétfő volt a probléma. Lehet, hogy a hétvégi tevékenységeim nem készítettek fel elég jól az előttem álló munkára.

Tapasztalataim szerint a sikeres munkahét egyik legnagyobb előrejelzője a stratégikusan eltöltött hétvége.

A szabadnapok és hétvégék megfelelő tervek szerinti eltöltése kitartást biztosítanak ahhoz, hogy a legfontosabb dolgokat akkor végezd el, amikor az a legfontosabb. Ugyanez fordítva is igaz: több motivációt fogsz találni a hét folyamán, ha valami frissítő vagy szórakoztató dolog vár rád a hétvégén.

Friss ötleteket keresel a munkahelyi hatékonyság maximalizálásához? Íme 9 hétvégi tevékenység, amelyek minden héten felkészítenek a termelékenységre a következő héren.

1. Meditáció

A meditáció számos szempontból előnyös lehet az agynak és a viselkedésnek, az öntudat növelésétől és a stressz csökkentésétől a kreativitás és a türelem fokozásáig. Megtanulhatsz a jelen pillanatra koncentrálni és megnyugtathatod az elmédet.

Mindezek a dolgok érintőlegesen kapcsolódnak a munka termelékenységéhez, de a teljes jelenlét képességének megszerzése nagymértékben befolyásolhatja a koncentráló képességedet – és a dolgok elvégzését – egész héten.

Ha egy teljes meditációt elsöprőnek érzel és nem tudod megcsinálni, akkor kezd kicsiben. Összpontosíts egy pihentető feladatra, például színezésre vagy egyszerűen a légzésedre, tudatosan 5-10 percig. Írj feljegyzéseket egy hálanaplóba, hogy javítsd a pozitív gondolkodásodat. Ha segítségre van szükséged a folyamatban, töltsön le egy meditációs alkalmazást, például a HeadSpace-t vagy az Insight Timer-t. A YouTube-on is számtalan irányított meditációt találhatsz vagy megfelelő zenét, amely megadja a meditációhoz a hangulatot.

2. Csinálj valami kreatív dolgot

Festés. Írás. A nappali újradíszítése. Minden kreatív törekvésben van egy közös pont: javítják a közérzetet és az agyműködést.

Köztudott, hogy a valamilyen mesterség folytatása (lényegében valami kézzelfogható elérése) javíthatja a mentális egészséfet, szabad teret szabadítva fel az elmében, hogy a hét folyamán a munkára koncentrálhass. A kreativitás ösztönzi a „flow” állapotot is, ami növelheti a termelékenységet.

Nem számít, hogy hogyan választod ki a kreativitás gyakorlását, tegyél meg mindent, hogy az agyad ekkor pihenjen a tényleges munkától.

3. Olvasás

Az olvasás minden nap egyszerű kikapcsolódási lehetőség, de különösen hasznos, ha a munkahétre próbálsz felkészülni kikapcsolódással. Bármelyik könyv, amelyet érdekesnek talál, pihentető és élvezetes lehet, de függetlenül attól, hogy mit választasz, törekedj a klasszikus, papír alapú könyvek olvasására – a képernyőt bámulva töltött idő valójában csökkentheti a valódi könyv olvasásának képességét.

Bizonyítékok vannak arra vonatkozóan is, hogy a szépirodalom olvasása javíthatja az agy kapcsolatait és működését, ami nyilvánvaló módon hozzájárul a termelékenységéhez.

Tapasztalataim szerint egy nagyszerű regény olvasása is segít abban, hogy empatikusabb legyek, és a másik személy szemszögéből való gondolkodás képessége javíthatja kapcsolatait és problémamegoldó képességeit. Ez egy win-win!

4. Eddz

Szükség van némi munkára, hogy motiváld magadat, különösen hétvégén – de azt tapasztaltam, hogy az agyam tisztább, a testem pedig ellazultabb, minél több fizikai tevékenységet végzek.

Nehéz túlhangsúlyozni a fizikai aktivitás előnyeit. A testmozgás az egészség minden területére hatással van, a mentális jóléttől a várható élettartamig és a betegségek kockázatáig. De jótékony hatással van az agyra és az elme működésére is.

Tudományos bizonyítékok azt mutatják, hogy a rutinszerű testmozgás javíthatja a memóriát, a fókuszt és a figyelemfelkeltést, amelyek mindegyike hozzájárul a heti termelékenységhez.

Még ha nem is vagy egy sportos alkat, válassz egy olyan tevékenységet, amelyet szívesen végzel, és végezd azt napi 30 percig. Ha nem tudsz elmenni az edzőterembe, vagy nincsenek otthon edzőeszközeid, kapcsolj be egy saját testsúllyal végezhető edzést a YouTube-on, vagy menj el sétálni a szabadba. Hosszú távú előnyökre tehetsz szert, de ha olyan vagy, mint én, akkor még a testmozgás azonnali előnyeit is értékelni fogod.

5. Szabadban töltött idő

A szabadban töltött idő egyszerű, élvezetes módja annak, hogy javíts az egészségeden, és ezzel párhuzamosan javíts a termelékenységedet és a munkahelyi összpontosításodat. Például a reggeli napsütés segít szabályozni a cirkadián ritmust, ami elősegíti a jobb alvást és a hangulatot. 

Bebizonyosodott, hogy a zöld növényzet is javítja az agyműködést – még ha csak egy szép szabadtéri jelenetet nézünk, az jelentős hatást gyakorolhat az elménkre.

Törekedj arra, hogy hétvégén minél több időt tölts a szabadban – sétálj egyet a környéken, túrázz a kedvenc ösvényeiden, vagy akár az udvarodon vagy kertedben is dolgozhatsz. Válaszd a természetben való testmozgást, és mindkét világból a legjobbat kapod!

6. Csinálj valami szórakoztatót

Valószínűleg hallottad már a „hétvégéért való munka” kifejezést. Bár szilárdan hiszek abban, hogy az embereknek szenvedélyesen kell foglalkozniuk a munkájukkal, azt is tudom, milyen hasznos, ha egész héten van mire számítani és van mire várni.

Pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy az emberek több motivációt találnak a célok elérésére, ha várhatnak valamire.

Ösztönözd a munkádat azzal, hogy megtervezel valamit, amit nagyon várni fogsz a hétvégén – például meglátogatsz egy szeretett embert, rendelhetsz a kedvenc éttermedből, elmehetsz egy mini kalandra a városon kívül, vagy egy különleges filmestet tölthetsz a családoddal.

7. Főzés

Ha van egy hobbi, amit örülök, hogy a járvány idején kezdtem, az a főzés. Az öt érzékszerv használata nagyszerű módja az éberség gyakorlásának és a szorongás csökkentésének. Az ételek elkészítése a hétvégén előre a hét folyamára is időt takaríthatsz meg.

Szeretek egy nagy vasárnapi vacsorát készíteni, és a maradékokat a hét korai szakaszában elfogyasztani. Előfordul, hogy vasárnap délután is rendelek élelmiszert és előkészületi hozzávalókat, és ha ambiciózusnak érzem magam, akkor külön adag ételt készítek, hogy később lefagyaszthassam és felmelegítsem, amikor nincs kedvem főzni.

Minden erőfeszítés segít ellazulni, időt takarít meg a munka után, és megakadályozza, hogy olyan gyorsételeket rendeljek, amelyek később kimerítik az energiámat – és ez a három dolog együtt növeli a termelékenység valószínűségét a héten.

8. Képernyő nélküli idő

Nincs semmi baj a technológia-centrikus szabadidővel, de ha a munkád egész héten a technikára támaszkodik, akkor érdemes a hétvégét offline tölteni.

Először is, a túl sok a képernyőidőd, különösen éjszaka, akkor az megzavarja az alvásodat. Ahhoz, hogy a legjobban felkészülhess a munkahelyi sikerre, érdemes felzárkózni az elveszett pihenésre a hétvégén – és ez a kék fény nem fogja támogatni a helyreállító pihenést.

Ráadásul valószínűleg az agyadnak is szüksége van egy kis szünetre az internet folyamatos behatolásától. Megnyugtató érzés lehet ész nélkül görgetni a Twittert, de sok bizonyíték van arra, hogy a túl sok képernyőidő zavarhatja az egészséges agyműködést.

Hagyj meg magadnak néhány képernyőmentes órát szombaton és vasárnap, és a hét folyamán kreatívabb és koncentráltabb leszel.

9. Tervezd meg előre a hetedet

A cél a termelékenység növelése? Vélhetően tehát a hétvégéd legjelentősebb része az az idő, amelyet az előtted álló hétre vonatkozó szándékok megfogalmazására fordítasz.

A sikerhez nincs mindenkire érvényes ütemterv. A hét megtervezése végső soron az átfogó céljaidtól és az eléréséhez szükséges feladatoktól függ.

Arra is van bizonyíték, hogy a nagy teljesítmény nagyobb valószínűséggel fordul elő, ha az emberek és a szervezetek időt szánnak arra, hogy megtervezzék, hogy hogyan érik el céljaikat. Ne spórolj ezen az időn – a tanulmányok szerint többet érhetsz el, ha a tervezés minősége is jó.

Lehet, hogy nem akarod a hétvégédet azzal tölteni, hogy összeállítsd az ütemtervedet és kitűzd a céljaidat, de azt tapasztalhatod, hogy csökkenni fog a stressz, és nőni fog a hatékonyságod, ha ezt megteszed.

Ugyanez igaz a többi hétvégi tevékenységre is. Lehet, hogy jobban érzed magad, ha a Netflixet nézve teljesen kikapcsolod az agyadat, de a sikerre való felkészülés megéri a befektetést – különösen, ha végleg szeretnéd száműzi a szomorú vasárnapokat és a hétfőtől való rettegést. 

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: