A meditáció 6 egészségügyi előnye (tudomány által alátámasztva)

A meditációnak hosszú története van, legalább 3000 évvel ezelőttre nyúlik vissza. Ez a hinduizmus gyakorlataként kezdődött. Talán ez az oka annak, hogy amikor sokan a meditációra gondolnak, azt képzelik, hogy valaki lótuszpózban ül, keresztbe tett lábakkal, felfelé forduló tenyérrel és csukott szemmel.

Ebből a sztereotípiából hiányzik annak megértése, hogy a meditáció mennyire a mentális kontroll, a tisztaság és a megnyugvás fokozásának változatos gyakorlatává vált. Bár egyesek továbbra is vallási gyakorlatuk részeként használják a meditációt, a meditációt gyakorlók többsége azért teszi ezt, hogy kihasználja annak számos egészségügyi előnyét.

Ez érthető, tekintve, hogy milyen kevés időbe telik a napi meditáció hatékony alkalmazása (körülbelül 20 perc – kevesebb idő, mint amennyit a legtöbb ember a közösségi médián tölt).

Vessünk egy pillantást a meditáció hat tudományosan alátámasztott egészségügyi előnyére.

1. Erősíti az immunrendszert

A meditáció egyik meglepőbb aspektusa az immunrendszerre gyakorolt ​​hatása. Kiderült, hogy az elme rendszeres megnyugtatása képessé tehet bennünket ellenállni a különféle betegségeknek. Ez nem azt jelenti, hogy a meditáció egy tűzfal, amely megakadályozza, hogy újra elkapd az influenzát. Ennek ellenére elég erős bizonyíték vannak arra vonatkozóan, hogy jelentősen csökkentheti a betegség elkapásának esélyét.

Ennek az előnynek az egy példája egy tanulmány, amely három embercsoportot hasonlított össze. Volt egy kontrollcsoport, ahol nem változtattak a mindennapi életükben, egy csoport, ahol a tagok napi gyakorlatokat végeztek, és egy meditációs csoport, amelynek tagjai naponta gyakorolták a meditációt.

A tanulmány kimutatta, hogy nyolc hét elteltével a meditációs csoportban 30%-kal kevesebb légúti fertőzés fordult elő a kontrollcsoportokhoz képest. Mi több, azoknak a betegségeknek a súlyossága, amelyek a meditációs csoportban előfordultak, lényegesen kisebbek voltak, mint akár a gyakorlatot végző csoportban, akár a kontrollcsoportban.

A tanulság: a rendszeres adag gyógyító meditáció talán éppen a megfelelő megoldás bizonyos betegségek megelőzésére.

Hogy működik ez? Senki sem tudja biztosan. Ennek ellenére valószínűnek tűnik, hogy mivel a meditáció csökkenti a stresszt, ennek az a következménye, hogy segít a szervezetnek erős készenlétben maradni a betegségek leküzdésére.

2. Csökkenti a pszichológiai stresszt

Mindenki tapasztal stresszt. Ha tudatos vagy, akkor stresszt tapasztalsz. Egyes stresszforrások kellemesek, például megházasodni, nyaralni, beköltözni álmaid otthonába. Sok stresszforrás kellemetlen, mint például a munkából való elbocsátás, egy szeretett személy elvesztése, az autójavítás költségei.

Függetlenül a forrástól és attól, hogy a stressz kellemes-e vagy elkeserítő, leterhelheti a szellemi és a fizikai tartalékaidat. Következésképpen a stressz kezelésének hatékony módjainak megtalálása fontos és kifizetődő a teljes élethez.

A meditáció az egyik eszköz lehet e cél eléréséhez. Ezt számos tanulmány kimutatta. Cara Geary és Susan Rosenthal kutatók például két alanycsoport stresszszintjét hasonlították össze nyolc hét alatt. Az egyik csoport meditációs képzésben részesült (majd következetesen végezte azt), míg a másik csoport a megszokott módon kezelte a stresszt.

Nem meglepő, hogy a meditációs csoportban nyolc hét után lényegesen kevesebb volt a stressz. De ami még meglepőbb, hogy a meditációs csoportban egy évvel később is alacsonyabb volt a stressz szintje. Sőt, általános jólétüket is magasabbra értékelték, mint azok, akik nem részesültek meditációs képzésben.

A tanulság az, hogy a meditáció bevezetése már rövid távon is olyan életmódbeli változásokhoz vezethet, amelyeknek hosszú távú hatásai vannak.

3. Az alvás minőségének javítása

Mindenki tapasztalta már, hogy az alvás mennyire befolyásolja a hangulatát és a hatékony működési képességét. Egy jó éjszakai pihenés megalapozza az előttünk álló napot. Hasonlóképpen, ha éjszaka csak hánykolódunk, az számos akadályt gördít a következő napon a céljaid felé való előrehaladáshoz.

Ez egy jól ismert probléma, amellyel évente 60 millió amerikai küzd. Ha te is azok közé tartozol, akik krónikusan küzdenek az alvással, akkor a meditáció lehet az, ami segít ezen módosítani.

Az egyik tanulmány, amely alátámasztja ezt az elképzelést, olyan résztvevők csoportját foglalta magában, akiket egy évig tanulmányoztak. Minden résztvevő jelentősen rossz alvás miatt szenvedett. A kutatók a csoportot két alcsoportra osztották. Az egyiket egyszerű meditációs technikákra tanították. A másik csoport utasításokat kapott a jobb éjszakai pihenéshez (pl. rutinok kialakítása, koffeinbevitel csökkentése stb.).

Az év végén ez a két csoport szignifikáns különbséget mutatott alvásminőségükben. A meditációs csoport észrevehetően jobban aludt – hasonlóan azokhoz, akik gyógyszert szedtek az alvásproblémák kezelésére. Azt találták, hogy a meditáció ereje az alvás minőségének javítására nagyjából megegyezik a gyógyszeres kezeléssel vagy a kognitív viselkedésterápiával.

A másik csoport – amelyik csak információkat kapott, hogy hogyan javíthatnak az alvásukon – csak enyhe javulást mutatott az alvásban.

De nem csak ez az egy tanulmány támogatja a meditáció és a jobb alvás közötti kapcsolatot. Egy 18 meditációról szóló tanulmány 2018-as áttekintése, amelyben összesen 1654 résztvevő vett részt, megállapították, hogy a meditáció sokkal jobban javította az alvás minőségét, mint a „várunk és meglátjuk” megközelítés alkalmazása. 

4. Csökkent sejtöregedés

Bár a meditáció gyakorlása nem vezet az örök fiatalsághoz, úgy tűnik, hogy csökkenti a sejtek öregedésének és végső soron bomlási sebességét. Valószínűnek tűnik, hogy a meditáció ezt a hatást kiváltó mechanizmusának egy része a telomeráz jelenlétének növelése, egy olyan enzim, amely megvédi a géneket az öregedéstől (védi, de végső soron nem akadályozza meg).

Ha ebből az enzimből kevés található, a sejtek hajlamosak gyorsabban öregedni. Ha bőségben van, a sejtek lassabban öregszenek. Hasonlóképpen, a telomeráz enzim növekszik, ha valaki jól meg tud birkózni az élettel, és csökken, ha rendkívül stresszesnek érzi magát.

Úgy tűnik, hogy a meditáció ennek az enzimnek a növekedését okozza, és ennek következtében csökkenti a sejtek öregedésének sebességét. A mechanizmus, amellyel ez megtörténik, a pszichológiai stressz csökkenése lehet, ami gyakran megfigyelhető a meditálóknál. Az életben lévő feszültségek csökkentésével és a jó közérzet növelésével a telomeráz jelenléte növekszik. A sejtek pedig tovább élnek.

Minél tovább élnek a sejtjeid, annál lassabban kell pótolni őket, és annál lassabban öregszel.

5. Megnövelt memória

Számos tanulmány kimutatta, hogy a meditáció javítja a memóriát. Javítja a véráramlást az agyban, ami hozzájárulhat a memória javulásához.

Bár a kutatások nem mutatták ki, hogy a meditáció egyik formája jobb a másiknál, azt kimutatták, hogy naponta mindössze tíz perc meditációra van szükség ahhoz, hogy valaki megtapasztalja ezeket az előnyöket. Sőt, a memória javulása hamarosan megjelenik azután, hogy valaki a meditációt napi szokásává kezdi.

Erre találunk példát egy tanulmányban, amely két alanycsoportot hasonlított össze. Az első csoport olyan emberekből állt, akik minden nap meghallgattak egy 13 perces vezetett meditációs felvételt. Az alanyok másik csoportja egy 13 perces podcastot hallgatott (ami nem kapcsolódik a meditációhoz).

A nyolcadik hét végén mindkét csoportot tesztelték, és a napi meditációt végző csoport jelentős javulást mutatott mind a hosszú távú memóriában, mind a felismerési memóriában. Nem meglepő, hogy azok, akik meditáltak, kevesebb stresszt mutattak.

6. Csökkent szorongás

A szorongás az élet része, amit időről időre mindenki megtapasztal. Felmerül, pillanatnyi kellemetlenséggé válik, kezelni kezdjük és megoldjuk.

Néhány ember számára azonban a szorongás aggodalomra ad okot – olyan következményekkel jár, amelyek megváltoztatják az életüket: munkahely elvesztése, tönkrement kapcsolatok, elszalasztott lehetőségek és testi betegségek. Még az enyhébb (de krónikus) szorongás is jelentős hatással lehet az ember boldogságára és arra, hogy a lehető legjobban funkcionáljon.

Szerencsére sok hatékony megközelítéssel csökkenthetjük vagy megszüntethetjük a szorongást. Ide tartozik a kognitív viselkedésterápia (CBT), a gyógyszeres kezelés, az expozíciós terápia, a korrekciós élményközpontú terápia és hasonlók. De ezen megközelítések egyike sem versenyezhet a meditáció egyszerűségével és könnyedségével.

Egy 39 tanulmányt tartalmazó 2010-es áttekintés 1140 résztvevő bevonásával arra a következtetésre jutott, hogy a meditáció pozitív hatással van a szorongás csökkentésére. Érdekes módon a szerzők azt is megállapították, hogy a meditáció néha segíthet csökkenteni azt a szorongást is, amely a krónikus fájdalom és a rákkezelések miatt alakul ki.

Ahogy az emlékezet esetében is igaz, nincs szükség hosszú meditációra ahhoz, hogy hatékonyan csökkentsd a szorongást. Már mindössze napi 20 perc is hasznos lehet.

Valószínűleg sok ember szorongási szintjének javulását tapasztalja, ha egyszer reggel, majd este egyszer tízperces irányított meditációt végez. Az interneten számos videó található, amelyek segíthetnek neked ebben.

Végső gondolatok

A rövid meditációs időszakok következetes gyakorlása számos előnnyel járhat. Ennek ellenére nagyon kevés erőfeszítést igényel, és csak egy kis időt vesz igénybe. Könnyen megtanulható, és elvégezhető otthon, az irodában vagy utazás közben.

Bárki, aki javítani akar az életminőségén, azonnal igénybe veheti ezt az eszközt. Csak egy döntésre van szükség – kezdd el még ma.

Ezt egyszerűen megteheted, ha felkeresed Ron Siegel webhelyét (a Harvard Medical School professzora), és meghallgatod az egyik vezetett meditációját. Barbara Fredrickson, az Észak-Karolinai Egyetem pszichológia professzora a meditáció egyik legjelentősebb kutatója, a weboldalán ingyenes vezetett meditációkat kínál, amelyek segítségével elkezdheted élvezni a meditáció napi gyakorlattá tételének előnyeit.

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: