Mi a döntési fáradtság és hogyan lehet leküzdeni

Milyen gyakran tapasztaltad, hogy nehéz döntéseket kellett hoznod, amelyek különböző irányokba sodornak? Körbe-körbe jársz, és a végén vagy pillanatok alatt döntesz, vagy a végtelenségig halogatod a döntést, mert túl fáradt vagy ahhoz, hogy tovább gondolkodj. Ez a döntési fáradtság.

A rossz döntések nem a te hibádból születnek, hanem azért, mert egy vagy több döntés meghozatala megvisel – olyan mértékben, hogy súlyosan gyengíti a mentális energiádat.

Mi az a döntési fáradtság?

Mi az a döntési fáradtság? Hadd magyarázzam el ezt egy példával:

A bírósági ítélet meghozatalakor számos tényező befolyásolja a jogerős ítéletet. Valószínűleg azt feltételezed, hogy a bíró döntését kizárólag az elkövetett bűncselekmény természete vagy a megszegett törvények befolyásolják. Bár ez igaz, van egy még nagyobb befolyásoló tényező, amely a bíró döntését határozza meg: a napszak.

Egy kutatócsoportja 1112 bírósági határozatot vizsgált meg, amelyet a Feltételes szabadlábra helyezési tanács bírája hozott 10 hónapos időszak alatt. A bírónak kellene eldöntenie, hogy az érintett személyeket kiengedik-e a börtönből, és feltételesen szabadlábra helyezik-e, vagy módosítják a feltételes szabadságra vonatkozó feltételeket.

A bírák mentális állapota riasztóan befolyásolta az ítéletet.

Ahogy telik a nap, úgy csökken a kedvező döntés esélye.

Ez nem véletlen, hiszen a gondosan rögzített kutatás szerint ez mind az 1112 esetre igaz volt. A bűncselekmény súlyossága nem számított. Legyen szó nemi erőszakról, gyilkosságról, lopásról vagy sikkasztásról, a bűnöző nagyobb valószínűséggel kap kedvező ítéletet kora reggel vagy a bírák ebédszünete után.

Ez csak az egyik negatív hatása a döntési fáradtságnak.

A döntési fáradtság káros következményei

When you are in a position such as a judge, you can’t afford to let your mental state dictate your decision making; but it still does.

Amikor olyan pozícióban vagy, mint egy bíró, nem engedheted meg magadnak, hogy a mentális állapotod szabja meg döntéseidet; de mégis megtörténik.

George Lowenstein amerikai oktató és gazdasági szakértő szerint a döntési fáradtság okolható a tisztségviselők rossz döntéshozataláért. Az a katasztrofális mértékű kudarc, amikor ezek az egyének nem képesek kontrollálni az impulzusaikat, közvetlenül összefügghet a mindennapi munkahelyi és magánéleti stresszel.

Amikor túl fáradt vagy ahhoz, hogy gondolkodj, akkor kevésbé fogsz törődni a döntéssel. Ha nemtörődömmé válsz, akkor aggódnod kellene. A döntési kimerültség számos problémához hozzájárulhat, például az impulzusvásárláshoz, a rossz munkahelyi döntéshozatalhoz és a rossz döntéshozatalhoz a kapcsolataidban.

Döntési fáradtságtól szenvedsz?

Mindannyian döntési fáradtságtól szenvedünk anélkül, hogy észrevennénk.

Lehet, hogy nem vagy bíró, akinek sorsok állnak a rendelkezésére, de a napi kis döntések és a heti vagy havi nagy döntések, amelyeket magad hozol, hátráltathatnak.

Függetlenül attól, hogy mennyire energikusnak érzed magad, akkor is tapasztalni fogod a döntési fáradtságot, ami rossz döntésekhez vezethet. Csakúgy, mint minden más izom, az agyad is kimerültnek érzi magát a túlzott igénybevétel után, és egyik döntést a másik után hozzá. Lehetőségre van szüksége a pihenésre, hogy produktívan működjön.

Most, hogy tudjuk, mi az a döntési kimerültség, vizsgáljuk meg az ellene való küzdelem elsődleges módjait, hogy erősebb mentális állapotot és jobb döntéshozatalt biztosítsunk.

Hogyan lehet leküzdeni a döntési fáradtságot

Vagy módosítsd a döntéshozatal idejét vagy korlátozd a meghozandó döntések számát. Próbáld ki a következő trükköket, hogy elkerüld a döntési fáradtságot és jobb döntéseket hozz.

1. Először a legfontosabb döntéseket azonosítsd és hozd meg

Ha mozgalmas magán- vagy munkahelyi életed van, ahol nap mint nap sok trükkös döntést kell meghoznod, ez könnyen és gyorsan nyomasztóvá válhat. Ebben az esetben hozz létre egy mentális teret úgy, hogy kezdetben meghatározod az összes döntést igénylő helyzetet és kihívást.

Miután megvan a teljes lista, gondosan válaszd ki azokat a legfontosabb döntéseket, amelyeket előbb, mint utóbb meg kell hoznod. Ne feledd, hogy nem lehet minden sürgős. Kell lennie néhány dolognak, ami fontosabb, mint mások!

A megfelelő opciók rangsorolása és deklarálása

Sorrendben azonosítsd a legsürgetőbb és legfontosabb feladataidat anélkül, hogy ellentmondó prioritások merülnének fel.

Ennek a gyakorlatnak az utolsó része, hogy kiemeld az összes lehetőséget, amelyet meg kell fontolnod a legfontosabb döntés meghozatalához, és egyenként dolgozd át azokat. Az opciók és a legkritikusabb döntések vizuális megjelenítésével tisztábban tudsz majd gondolkodni, és megakadályozza, hogy a döntési kimerültség ledöntsön a lábadról.

2. Hajtsa végre a napi rutinokat a kevésbé fontos döntések automatizálására

– Egészségesen ebédeljek ma? – Holnap korábban keljek fel? Mikor készítsek vacsorát ma este?

Bármilyen triviálisnak is tűnnek ezek a kérdések, mindegyiknél döntést kell hoznod.

Nem kell állandóan választani.

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, de nem kell minden reggel extravagánsnak lennie. Szokj rá egy hasonló vagy gyors reggeli elfogyasztására, és hagyd ki ezt a lépést reggel.

Ha nem tudod eldönteni, hogy mit vegyen fel, válaszd ki azt, amelyik először felkelti a figyelmet. Mindketten tudjuk, hogy 20 percnyi öltözékváltás után úgyis az elsőben fogsz menni.

Az olyan erős egyének, mint Steve Jobs, Barack Obama és Mark Zuckerberg, nem vesztegetik a drága idejüket arra, hogy eldöntsék, mit vegyenek fel. Valójában arról ismertek, hogy ruháikat két lehetőségre korlátozzák, hogy csökkentsék a napi döntési fáradtságukat.

Azzal, hogy a nap folyamán kevesebb döntést hozol, felszabadítod az elmédet a legfontosabb döntések meghozatalára.

A kisebb vagy kevésbé fontos döntések felemésztik az idődet és a termelékenységedet. Ha sok más döntést kell párhuzamosan meghozni, az döntési kimerültséghez vezethet. Van azonban egy módszer ennek elkerülésére. Ez magában foglalja az életed szempontjainak egyszerűsítését az ismétlődő döntések automatizálásával, és ez összességében jobb döntések meghozatalának képességét eredményezi.

Ez a te rutinod – tartsd az ellenőrzésed alatt, hogy időt hagyj más tevékenységekre

Ahelyett, hogy hetente többször kellene eldöntened, hogy mit ebédelj, alakíts ki egy napi rutint kellően előre azáltal, hogy megszabod, hogy milyen egészséges ételeket fogsz enni minden nap ebédre. Ezzel az adott döntést robotopilóta fogja végezni. Az előre meghatározott rutin azonnal és habozás nélkül döntésre kényszerít.

Szánj időt az összes triviális és ismétlődő, döntést igénylő helyzet kiemelésére, majd hajts végre egy olyan kollektív rutint, amely enyhíti annak szükségességét, hogy sokat gondolkodj rajtuk (ha egyáltalán gondolkodsz).

3. Állítson időkorlátot minden döntésre

Összetett vagy nagy döntések meghozatala növeli az energia elszívásának kockázatát. Ez különösen igaz, ha a rossz döntéstől való félelemmel küzdesz. A folyamatosan kétség és aggodalom elegendő ahhoz, hogy az emberek többségének elege legyen és kimerüljön.

A kutatások kimutatták, hogy az első 3 órában vagy a legproduktívabb a napon. Használd ki ezt az időt! Ne pazarold olyan triviális döntésekre, mint például, hogy mit vegyek fel, vagy ész nélkül görgetve a közösségi médiát.

Ehelyett használd ezt az időt a terved módosítására. Mit szeretnél elérni? Min tudsz javítani? Milyen lépéseket kell tenned, hogy elérd ezeket a célokat és jó döntéseket hozz?

Növeld az önbizalmadat a habozás csökkentésével

A döntés meghozatala után ideje továbblépni. Jól fogod érezni magad, és építed az önbizalmad, ha tudod, hogy nem időztél a rendelkezésre álló lehetőségeken.

Csak akkor vegyed fontolóra egy korábbi döntés újragondolását, ha valami váratlan történik, amely hatással van rá. Ha ez a helyzet, akkor kövesd ugyanazt a folyamatot, biztosítva, hogy a felülvizsgált döntést új határidő előtt hozza meg.

4. Kérj véleményt más emberektől – ne dönts egyedül

Megvan az ideje és a helye annak, hogy egyedül hozz döntéseket, de néha helyénvaló másokat is bevonni. Ha bármilyen fokú küzdelem folyik az ítélet meghozatalában, akkor a környezetedben lévő emberek véleményének kikérése csökkentheti a döntésképtelenség mentális terhét.

Fedezd fel mások gondolatait, és nyerj más nézőpontot

Egy bizonytalan cégvezető valószínűleg nem bízik a csapatában/csapataiban, hogy segítsenek nekik döntéseket hozni. Másrészt egy magabiztos és biztonságos üzleti vezető tudja, hogy nem „tud mindent”. Ahelyett, hogy egyedül hoznának meg minden munkával kapcsolatos döntést, bizalmat alakítanak ki csapatuk között, és megkapják a szükséges támogatást a lehető legjobb döntés meghozatalához.

A nagyszerű döntés meghozatalának képessége a rendelkezésedre álló információktól függhet. Ha nehéz választás előtt állsz, ne félj az érintett személyektől segítséget kérni.

5. Egyszerűsítsd és csökkentsd az elérhető opciók számát

Az üzletben állsz, ahol több mint 20 fajta mogyoróvaj található. Fogalmad sincs, melyiket válaszd, és bár vannak apró különbségek, mindegyik meglehetősen hasonló. Kétségtelen, hogy a múltban legalább egyszer voltál ilyen helyzetben.

Ez a túl sok választás klasszikus példája – egy olyan esemény, amely hajlamossá tesz arra, hogy úgy dönts, hogy semmit sem csinálsz, vagy időt veszteget azzal, hogy folyton azon töprengsz, hogy melyik terméket vásárold meg.

A túl sok választási lehetőség zavaró és túlterhelő lehet, ami döntési kimerültséget okozhat. A legkönnyebben úgy dönthetsz, hogy nem gondolkodsz, amely gyakran rossz termék vásárlásához vezet.

Találd meg a fontos információkat és értékeld a lehetőségeket bináris eredménnyel

A lehetőségek egyszerűsítése és csökkentése érdekében használd ki a rendelkezésre álló információkat, és válaszd ki a legfontosabbakat a döntés meghozatalához. Ez az ár? A fehérjetartalom?

Ha szükséges, állíts fontossági sorrendet, és hozz bináris eredményt ("igen" vagy "nem" / "igaz" vagy "hamis"), hogy segítsen hamarabb döntéseket hozni, például meghatározz egy korlátozott ártartományt, amelybe a terméknek bele kell tartoznia.

6. Távolítsd el a szükségtelen zavaró tényezőket

Vitathatatlan, hogy a figyelem a modern világ pénzneme. Az a képesség, hogy jobban koncentrálsz, sikeres diák, egy virágzó vállalkozás, egy boldog szülő és egy nagyszerű döntéshozó között.

Tehát hogyan javíthatod a figyelmedet, hogy jobb döntéseket tudj hozni és elkerülni a döntési kimerültséget? Számos stratégia létezik, és az egyik legoptimálisabb módszer a zavaró tényezők megszüntetése. Manapság a legkönnyebben a technológia tereli el a figyelmünket és az azon futó alkalmazások – ezek mind a nap 24 órájában, a hét minden napján, a kezed ügyében vannak.

Jelölj ki hosszabb időtartamokat a fókusz növelésére

Ezek a zavaró tényezők lehetnek kicsik vagy nagyok, de az igazi probléma a gyakoriságuk, hiszen ismételten megszakítják a fókuszálást. Ezzel foglalkozni, miközben megpróbálunk helyes döntést hozni, mentálisan legyengíthet.

Általában az e-mailekhez, az azonnali üzenetekhez, a mobilalkalmazásokból érkező push értesítésekhez és a közösségi média hírcsatornáinak görgetéséhez kapcsolódnak. Az összes ilyen technológiákhoz és eszközökhöz való hozzáférést ütemezett időblokkra kell korlátozni (ideális esetben naptár használatával, ha munkanapról van szó).

Kapcsold ki teljesen az összes fenti értesítést, hogy elkerüld a figyelemelterelést (ahol lehetséges), amikor nincs időd megnézni őket. Ez lehetővé teszi, hogy mélyebben gondolkodj, és hosszabb ideig összpontosíts, ami végső soron növeli a jó döntések meghozatalának esélyét.

7. Tarts gyakori szüneteket a tisztább elme érdekében

Egy szünet után a termelékenység csúcsán leszel, ezért az előnyök kihasználásához sok szünetet kell tartanod, hogy javíts a mentális energiádon. Ha a bírók jobb döntéseket hoznak reggel és ebédszünet után, akkor te is.

Ennek az az oka, hogy a hasad tele van, az éhség elmúlt, és valószínűleg egy kicsit több energiád van. Roy Baumeister, a Floridai Állami Egyetem szociálpszichológusa azt találta, hogy az alacsony glükózszint negatív hatással van a döntéshozatalra. Ha egy kis szünetet tartasz a glükózszint pótlására, jobban összpontosíthatsz, és javíthatsz a döntéshozatali képességeiden.

Még ha nem is vagy éhes, kis szünetekre akkor is szükséged van, hogy az elméd felfrissüljön.

Jelöld ki a szünetek idejét. Előre döntsd el, hogy mikor tartasz szünetet, és egyél energiamegtartó falatokat, hogy az energiaszinted ne csökkenjen túl alacsonyra. A szünetekben „elveszített” időt a végén pótolni tudod, mivel minden szünet után növekszik a termelékenységed.

Egy tanulmány megállapította, hogy az ideális munkanap körülbelül 50 perces munkaidőből áll, amelyet 15-20 perces szünet követ. Próbáld követni ezt a mintát egy produktívabb nap érdekében.

Végső gondolatok

A döntési fáradtság valódi jelenség, amely lemerítheti az energiaszintedet és növelheti a stresszt. Mindenkit érinthet, akinek döntéseket kell hoznia, legyen az kisebb vagy nagyobb döntés.

A döntési fáradtság leküzdéséhez türelemre és odaadásra van szükség. Az ebben a cikkben tárgyalt bevált gyakorlatok alkalmazásával értékes változtatások megvalósításának útján járhatsz. Ezek a változtatások növelik a termelékenységet, valamint drasztikusan javítják a következetességet és a megfelelő döntések meghozatalának képességét.

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: