Miért kulcsfontosságú a 10-80-10 szabály a sikerhez?

A 10-80-10 szabály a Pareto-elv kiterjesztése, amely szerint a termelékenység/vagyon 80%-át a lakosság 20%-a állítja elő/tulajdonolja. Ez az arány gyakran megfigyelhető különböző statisztikákban és tanulmányokban.

A 10-80-10 szabály ezt az elvet veszi, és konkrétabban alkalmazza az emberi viselkedésre. Ezenkívül alakítható, lehetővé téve az emberek számára a kategóriák közötti mozgást. Ha egy cégre alkalmazzuk (csak példaként), akkor a 10-80-10 szabály lényegében így néz ki:

  • 10% rendkívül produktív elit – Ez a vállalkozás magja. Ezek az emberek minden órában dolgoznak, kő kövön nem marad és a lehető legnagyobb termelékenységet/bevételt generálják számodra, amit csak tudnak.
  • 80% produktív – Ezek a kedves emberek teszik ki vállalkozás nagy részét, és 9-5 órát dolgoznak, elvégzik a feladataikat, és nem okoznak nagy felhajtást. Kisebb valószínűséggel kínálnak innovációt, de megbízhatóak és kötelességtudóak.
  • 10% terméketlen és dacos – Ezek az emberek jó esetben alacsony számban találhatók a vállalatban, de valamennyi munkát azért elvégeznek. Nehéz velük, nem hajlandók keményen dolgozni, és általában többet vesznek el a cégtől, mint amennyit adnak.

Ez az élet más területein is alkalmazható. A morál egy másik példa: túlnyomó többségünk (80%) törvénytisztelő állampolgár, aki időnként megsérti a szabályokat, 10%-uk gátlástalanul jó, 10%-a pedig bűnöző.

Ki találta ki a 10-80-10 szabályt?

Amint azt korábban említettük, a 10-80-10 szabály a Pareto-elv mellékága, amelyet a huszadik század elején Wilfredo Pareto olasz építőmérnökből lett közgazdász fogalmazott meg először. Egyszerűen megjegyezte, hogy Olaszországban akkoriban az ingatlanok 80%-a a lakosság 20%-a tulajdona volt. Pareto szerint a vagyoneloszlás 20/80 arányban oszlott meg a társadalom minden rétegében. Az ország, a kor, a nem vagy az iparág nem számított. Ez az elv továbbra is érvényesült.

Később, az 1940-es években Joseph M. Juran (maga is mérnök és vezetési tanácsadó) alkalmazta a Pareto-elvet az emberi viselkedésre azzal a céllal, hogy javítsa a minőség-ellenőrzést, és azt feltételezte, hogy bármely projekt sikerének 80%-a az ezen dolgozó csapat 20%-ának erőfeszítéseinek köszönhető.

Azóta különböző kutatók és teoretikusok a Pareto-elvet kiterjesztették a 10-80-10 szabályra – megfigyelve, hogy 10%-uk igazi vezető, 80%-uk útmutatást kér másoktól, és 10%-uk szándékosan cselekszik a kontraproduktív módon.

Hogyan alkalmazzuk a 10-80-10 szabályt a menedzsmentre, hogy sikeresebbek legyenek

Nos, most maradjunk a csapat/munkaerő modellnél: ha növelni szeretnéd a termelékenységet a cégedben, akkor hová kell összpontosítanod? Túl gyakran fordul elő, hogy „a nyikorgó kerekek kapják a zsírt”. Vagyis hajlamosak vagyunk arra, hogy megjavítsuk azt, ami szervezetünkben a leginkább elromlott (nevezetesen az alsó 10%-ot), mielőtt áttérnénk a kevésbé rosszra.

Amikor azonban rájössz, hogy munkaerőd mindössze 10%-ára fordítasz erőforrásokat, az nagyon hatástalannak tűnik. Sőt, ez a 10% olyan emberekből áll, akik nagy valószínűséggel nem változtatnak semmin (statisztika szerint egyébként). A 80%-ra kell koncentrálni. Itt érheted el a legnagyobb hatást, és itt érheted el a legnagyobb hatékonyságnövekedést. A 80% (természetesen) nem teljesen egyenlő és homogén. Néhányan közelebb állnak a 10%-os tartomány valamelyikéhez, de ez azt jelenti, hogy képesnek kell lenned arra, hogy növeld a felső 10%-át, hogy 20-ra vagy 30%-ra legyen.

Ez mekkora különbséget jelentene?

Nos, mielőtt lecsuknád a laptopodt és ötleteket kezdenél gyűjteni a csapatépítő gyakorlatokról és a céges estékről, először is nagyon fontos megértened, hogy milyen mérőszámmal mérd a termelékenységet. A táblázaton lévő számok vagy egy személy neve melletti betűk csak a kép egy részét festik le.

Amit a cégedben értékelsz, az egyedi a számodra. Ahogy folyamatosan mondom a vállalkozóknak és a cégtulajdonosoknak, akiket tanítok, neked kell pontosan meghatároznod, hogy mit kérsz, mit vársz el a csapatodtól, ügyfeleidtől és általában az univerzumtól. Tegyél fel egy homályos kérdést, és homályos választ kapsz.

Tehát tisztázd le, hogy mi működik  számodra, és mi nem. Nem elég pusztán azt mondani, hogy növelni szeretnéd a bevételt. Mennyivel? Milyen területeken? Hol és kit célozzuk meg az új növekedés érdekében?

Kinek segítesz a termelékenység ezen kívánt növelésével és kit szolgál?

Ezzel felfegyverkezve sokkal több világosságot fog tudni adni a csapatnak, és elkezdheted a cselekvési terv megfogalmazását . Megnézheted, hogy mi ösztönözné azokat a 80%-ban, akiknek csak egy kis lökésre van szükségük. Ez az a hely, ahol a minimális erőfeszítés maximális eredményt hoz! Szóval kezdjed ott.

A Gallup 2014-es közvélemény-kutatása szerint az amerikai munkaerő harmada motiválatlannak érezte magát a munkájában, és a legmagasabb szintű motiváció a vezetők körében volt. Ez két dolgot mond nekünk: 

  • Először is, a motiválatlan harmad részben a 80%-os táborban lévőkből áll, de a motiválatlan 10% teljes egészében benne van. Ha kiveszed őket (mert ők azok az emberek), a maradék már nem olyan sok ember és egy csoportba tartoznak, akik még dolgozni akarnak és tovább akarnak jutni.
  • Másodszor, a vezető pozícióban lévők (azaz azok, akik úgy érzik, hogy változást tudnak elérni a vállalatban) általában a legmotiváltabbak.

Nos, ne keverjük össze a motivációt a termelékenységgel. Bármennyire motivált lehetsz, de megfelelő stratégia vagy irányvonal nélkül csak egy kalapács leszel, amely próbálja eltalálni és keresi a szöget. Mindazonáltal érdemes meghallgatni azokat a vezetőségből, akik a legmotiváltabbnak érezték magukat a produktív tevékenységre.

Miért érezték magukat motiváltabbnak?

Feltételezem, hogy a válasz nagyon egyszerű: érezték, hogy meghallgatták őket és képesek lehetnek a változásra. Az emberi pszichológia rendkívül fontos része, hogy úgy érezzük, ötleteinket, gondolatainkat és érzéseinket mások meghallják. Ha figyelmen kívül hagynak bennünket, értéktelennek érezzük magunkat. Amikor értéktelennek érezzük magunkat, (természetesen) motiválatlanok vagyunk.

Ez nem azt jelenti, hogy mindenkit vezetővé kell tenni a vállalaton belül. Vállalkozása lehet egy induló vállalkozás, vagy csak néhány ember dolgozik az átalakított garázsban. A lényeg az, hogy mindenki úgy érezze, meghallgatják. Garantálom, hogy – különösen a 80% felső határa között – a termelékenység legnagyobb emelkedése lesz látható, ha egyszerűen csak hallgatsz rájuk. Éreztesd velük, hogy nekik is érdekük fűződik a vállalkozásodnak fejlesztéséhez.

Ha látják, hogy az általuk játszott szerep fontos és megérted őket, akkor arra törekednek, hogy továbbmenjenek, keményebben dolgozzanak és többet érjenek el. Az ő helyükbe kell helyezned magad, ami elvezet minket a következő ponthoz. . .

A 10-80-10 szabály használata a siker javítására

Rendben, eddig csak a 10-80-10 szabályt néztük, ami a csoportok sikerére vonatkozik. De hogyan vonatkozik ránk, egyénekre? Mit tanulhatunk belőle és mit használhatunk a mindennapi életünkben?

Lehet, hogy egyéni kereskedő vagy tanácsadó vagy – valaki, akinek nincs csapata, aki összefogna, és egyszerűen eladja a szolgáltatásait másoknak. Ebben az esetben hogyan működik ez a számodra? Oszd fel magad a 10-80-10-re. Csináld feladatok szerint: miben vagy a leghatékonyabb/tehetségesebb, miben vagy jó, és mit halogatsz folyamatosan?

Íme egy példa. Tegyük fel, hogy író vagy (honnan vettem ezt?), és nagyon sikeres vagy. Arra kérnek fel, hogy írj cikket egy nagyszerű, népszerű weboldalra, mint például a LifeHack, vagy talán éppen egy könyvet írtál és a forgatókönyvét éppen most venné át a Warner Brothers. Az írás a 10%-os elited. Itt kínálod a legnagyobb értéket.

Valószínűleg nem is annyira az írás, mint inkább a kreativitás, az ötletek és a tehetség, amit az írásodban hasznosíthatsz. A tényleges írás – leülsz a számítógépedhez, legépeled, lektoráltatod és kijavítod a helyesírási/nyelvtani hibákat – ez a te 80%-od. Persze, ügyes vagy. Értesz hozzá és megcsinálod. De nem ebben vagy a legerősebb, és általában a nap folyamán valamikor lemerülsz.

Aztán ott van az alsó 10%. Valószínűleg ezek az olyan adminisztrációs feladatok, mint például az időpontok betartása, könyvelés, számlázás, levelezés, adóbevallás stb.

Honnan veszem ezeket a példákat?

Tehát hol lehet a leghatékonyabban tenni olyan intézkedéseket, amelyek támogatják a növekedés felgyorsítását? Kezdjed ismét a 80%-kal. Próbálj módot találni az írási élmény javítására. Talán figyeld meg magad egy átlagos napon, és jegyezd meg, mikor végzed a legjobb munkát. Lehetséges, hogy közvetlenül a második kávé után hosszabb ideig maradsz az íróasztalánál, és a lehető legtisztábban írsz. Tehát kezdjed el e köré szervezni a napod.

Mibe került ez neked? Semmibe! Egyszerűen arról volt szó, hogy átszervezted a napodat és bingó. Többet csinálsz a legjobban végzett munkádból, kevesebb idő alatt, mint korábban. Hamarosan, miután kihoztad a napodból a maximumot, amikor maximális termelékenységet értél el, azt fogod tapasztalni, hogy több időd és erőforrásod marad más dolgokra.

Ha már több erőforrásod marad és egyre nagyobb és nagyobb munkákra leszel képes, akkor képes leszel gondoskodni arról a bosszantó alsó 10%-ról. Előfordulhat, hogy úgy szünteted meg, hogy másra bízod ezt a típusú munkát. Most, hogy többet keresel kevesebb idő alatt, miért ne? Csak vegyed ki teljesen az egyenletből.

Végső gondolatok

A 10-80-10 szabály nem azt jelenti, hogy szigorú szabályokat kell betartására vonatkozik. Ez egyszerűen egy látásmód, amelyen keresztül megtekintheted az emberi viselkedést, beleértve a sajátodat is. Az ok, amiért ez a siker kulcsa (vagy az lehet), az az, hogy lehetővé teszi, hogy azonosítsad azokat az apró változtatásokat, amelyeket végrehajthatsz és amelyek a legnagyobb hatást gyakorolják, és a leggyorsabban felgyorsítják a növekedését.

Ha ilyen módon kategorizálod saját magad és az alkalmazottaid munkaerejét, könnyebben azonosíthatod, hogy hol érheted el a maximális hatást minimális ráfordítással. Ha onnan folytatod a munkát, a siker egy hógolyó formájában fog nőni, és meglesz a megfelelő támogatás, amely fenntartja azt.

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: