A termelékenység rabja vagy?

„Nagyszerű produktívnak lenni. Valóban az. De néha annyira hajszoljuk a termelékenységet, hogy az improduktívvá tesz bennünket. Könnyű sokat olvasni arról, hogyan lehetnél produktívabb, de ne felejtsd el, hogy az olvasással töltött időt aztán be kell hoznod.”

Matt Cutts ezt írta még 2013-ban,

„Ha ma rákeresel a „produktivitás” kifejezésre, a Google körülbelül 663 000 000 találattal fog visszatérni. Ha úgy döntesz, hogy lemész ebbe a feneketlen kútba, akkor végtelennek tűnő tartalom fog bombázni téged. A termelékenységet szolgáló könyvekről, blogokról, videókról, alkalmazásokról, podcastokról, tudományos tanulmányokról és fórumokról beszélek.”

Sok más emberhez hasonlóan én is beleestem ebbe a csapdába. Évek óta keresem azokat a trendeket és hackeket, amelyek segítségével gyorsabban és hatékonyabban dolgozhatok – és olyan trendeket is, amelyek segítenek másoknak abban, hogy gyorsabbak legyünk. Különféle stratégiákkal és eszközökkel kísérleteztem. És bár ezen stratégiák és megoldások némelyike ​​rendkívül hasznosnak bizonyult – anélkül, hogy gyorsan ki kellett volna elemeznem, hogy mire van szükségem –, ez kontraproduktív.

Néha a végén több időt töltesz azzal, hogy hogyan legyél produktív, ahelyett, hogy ténylegesen produktív lennél.

„A legproduktívabb emberek, akiket ismerek, nem olvassák ezeket a könyveket, nem nézik meg ezeket a videókat, nem próbálnak ki minden hónapban új alkalmazást” – írta James Bedell a Medium felületén olvasható bejegyzésében. „Túlságosan el vannak foglalva azzal, hogy elvégezzék a feladataikat ahhoz, hogy a Hogyan végezzem el a feladataimat című könyvet olvassák.”

Ez az én mantrám:

Büszkén mondom: „A termelékenység rabja vagyok – a termelékenység rabja akarok lenni – a termelékenység az életem és a küldetésem –, és meg akarom találni a legjobb módot arra, hogy másokat a termelékenységen keresztül a legjobb énjükhöz vezessek.

A termelékenység azonban legtöbbször azt jelenti, hogy össze kell szorítanod a fogadat, és addig kell dolgoznod, amíg a munka el nem készül.” – John Rampton

A termelékenységtől való függőség valódi

Dr. Sandra Chapman, a Texasi Egyetemről felhívja a figyelmet arra, hogy az agy ugyanúgy függővé válhat a termelékenységtől, mint a függőség gyakoribb forrásaitól, például a drogoktól, a szerencsejátékoktól, az étkezéstől és a vásárlástól.

„Az ember vágyhat arra, hogy munkája elismerést kapjon, vagy fizetésemelést kapjon” – mondta Chapman a BBC-nek. „A probléma az, hogy mint minden függőségnél, idővel az embernek egyre többre van szüksége ahhoz, hogy elégedett legyen, és akkor az egész ellene kezd dolgozni. Az elvonási tünetek közé tartozik a fokozott szorongás, a depresszió és a félelem.”

A káros következmények ellenére a függőséget egyes szakértők agyi betegségnek tekintik, amely az agy jutalmazási rendszerét érinti, és kényszeres viselkedéssel végződik. Ettől függetlenül a társadalom hajlamos a termelékenységi függőséget jutalmazni – vagy legalábbis pozitívan kezelni. Ennek eredményeként ez még súlyosbítja a problémát.

"Sokan nem veszik észre, hogy milyen károkat okoz, amíg válásra nem kerül sor és a család szét nem szakad, vagy a mentális egészségére megy rá."

„Lehet, hogy egy munkamániás sok pénzt keres, ahogy egy mozgásfüggő is nagyon fitt” – magyarázza Dr. Mark Griffiths, a Nottingham Trent Egyetem viselkedési függőségekkel foglalkozó professzora. "De minden függőségnél az a helyzet, hogy hosszú távon a káros hatások felülmúlják a rövid távú előnyöket."

„Lehet egy kezdeti időszak, amikor az egyén, akiben munkafüggőség alakul ki, produktívabb, mint az, aki nem rabja a munkavégzésnek, de eljut arra a pontra, amikor már nem produktív, és ez az egészségére és kapcsolataira is hatással van. ” – írja Griffiths a Psychology Today című folyóiratban. "Lehet, hogy egy év után vagy több, de ha az egyén nem tesz semmit, súlyos egészségügyi következményekkel járhat."

Három „különböző extrém termelékenységi típus létezik

Cyril Peupion, egy sydney-i termelékenységi szakértő rendkívüli termelékenységet figyelt meg a nagy- és középvállalatok ügyfelei körében. „A legtöbb ember, aki hozzám jön, kiválóan teljesít és nagyon sikeres. De gyakran a munkastílusuk leírására használt szó „fenntarthatatlan”, és segítségre van szükségük ahhoz, hogy visszatérjenek a helyes útra.”

Munkavégzési szokásaik megváltoztatásával a Peupion segíti az egyéneket a teljesítményük javításában, és gondoskodik arról, hogy erőfeszítéseik összhangban legyenek a vállalkozás átfogó stratégiájával, ahelyett, hogy a munkára, mint a cél elérésére összpontosítanának. Osztályozásában az extrém termelékenység három típusát különböztette meg: a hatékonyság megszállottját, az önzően produktív és a mennyiség megszállottját.

A hatékonyság megszállottja. „Az íróasztaluk szuper rendezett, a tollaik pedig valószínűleg színkóddal vannak ellátva. Ők a „nulla postafiók” mesterei. De szem elől tévesztették a nagy képet, és nem tudják, mi a különbség a hatékonyság és az eredményesség között.”

Önzően produktív. „Annyira a saját világukra koncentrálnak, hogy ha arra kérik őket, tegyenek valamit azon kívül, akkor nem érdekli őket. ”

A mennyiség megszállottja. "Azt gondolják; "Minél több e-mailre válaszolok, minél több megbeszélésen veszek részt, minél több feladatot végzek el, annál jobb a teljesítményem." Ennek eredményeképpen a kiégés valós kockázatával néznek szembe.”

Peupion úgy véli, hogy a „mennyiségmegszállott” egyének a leggyakoribb típusok, „mert az az elterjedt hiedelem, hogy a „több” azt jelenti, hogy „jobb” a munkában.

A termelékenységi függőség figyelmeztető jelei

Íme néhány kérdés, amelyeket fel kell tennde magadnak, ha úgy gondolod, hogy termelékenységi függőség áll fenn nálad. A legtöbben csak akkor veszünk róla tudomást, amikor már késő.

  • Meg tudod mondani, hogy mikor „vesztegeted” az időt? Ha igen, érzel valaha bűntudatot emiatt?
  • A technológia nagy szerepet játszik nálad az időgazdálkodás optimalizálásában?
  • Sokat beszélsz arról, hogy mennyire elfoglalt vagy?
  • Milyen a kapcsolatod az e-mail postafiókoddal? Folyamatosan ellenőrzöd, vagy fantomértesítéseket tapasztalsz?
  • Ha csak egy feladatot végzel el a listából, bűntudatot érzel?
  • A munkahelyi stressz miatt rosszul alszol?
  • El szoktad halasztani például egy nyaralást vagy egy hobbit, mert „túlságosan el vagy havazva?

Az első lépés a termelékenységi megszállottság ellen, hogy felismerd. Ha a fenti kérdések bármelyikére igennel válaszoltál, akkor itt az ideje, hogy tervet készíts a termelékenységtől való függőség leküzdésére.

A termelékenységi függőség leküzdése

Szerencsére vannak módok a termelékenységfüggőség megfékezésére. És itt van 9 ilyen módszer a cél eléréséhez.

1. Állíts fel korlátokat

Csak azért, mert függő vagy, nem jelenti azt, hogy teljesen tartózkodnod kell tőle. Ehelyett meg kell határoznia a határokat.

Például rengeteg termelékenységi podcast létezik, de nem kell egy nap alatt mindet meghallgatnod.

2. Hozz létre egy nem-teendő listát

A nem-teendők listával kiküszöbölöd az önfegyelem gyakorlásának szükségességét. A kevésbé fontos feladatoktól és rossz szokásoktól való megszabadulás lehetővé teszi, hogy arra összpontosíts, amit igazán szeretnél csinálni. Ez megakadályozza, hogy bűntudatot érezz, amiért nem pipáltál ki minden feladatot.

3. Legyél sebezhető

Ez alatt azt értem, hogy elismerd, hol tudnál fejlődni. Például, ha most kezdted a távmunkát, és küszködsz, akkor csak az ezen a területen lévő témákra összpontosíts.

4. Értsd meg, hogy miért halogatsz

Gyakran halogatunk, hogy a negatív érzelmeket, például az unalmat vagy a stresszt minimalizáljuk. Vagy lehet, hogy alulbecsülöd, hogy mennyi időbe telik valaminek az elvégzése.

Ettől függetlenül elfoglalt munka helyett görgetjük a közösségi médiát, vagy nézzük kedvenc tévésorozatunk egy újabb epizódját. És bár tudjuk, hogy ez nem a legjobb, olyan dolgokat teszünk, amelyektől jobban érezzük magunkat, mint az a munka, amelyet a el kellene végeznünk. 

Számos módja van a halogatás leküzdésére. De az első lépés az, hogy tisztában legyél vele, hogy cselekedni tudjon. Ha például egy nehéz feladattól tartasz, ne csak a Netflixet nézd. Ehelyett halogasd hatékonyabban, például, hívj vissza valakit.

5. Ne próbálj meg másokat utánozni

Ha találsz egy termelékenységnövelő alkalmazást vagy technikát, amely bevált a számodra, ragaszkodj hozzá.

Ez nem jelenti azt, hogy nem végezhetsz módosításokat az út során, vagy nem próbálhatsz ki új eszközöket vagy hackeket. A legfontosabb azonban az, hogy az, hogy valaki a Pomodoro technikára esküszik, még nem jelenti azt, hogy neked is megfelelő.

6. Mondj igent kevesebb dologra

A kevesebb több.

Ez azt jelenti, hogy csak azokat az alkalmazásokat töltsd le, amelyeket ténylegesen használsz, és szeretnéd megtartani. Távolítsd el azokat, amelyeket nem használsz. Például ne vegyél következő könyvet, amíg be nem fejezted az éppen olvasottat.

7. Ne arra összpontosíts, hogy mi következik

Az új tárgyak vagy élmények megszerzése függőséget okozhat.

Mától kezdve hagyd abba a „következő dolog” hajszolását. Végül is mindig ott lesz egy a következő dolog, ha nem hozol tudatos döntést, hogy helyreállítsd az életed.

Gondold át a jelenlegi életmódodat és hogy ki vagy, hogy azonosítani tudd, hogy mivel nem vagy elégedett.

  • Ha világos célokat tűzöl ki magad elé a jövőben, akkor képes leszel legyőzni a függőségedet.
  • Tűzz ki reális célokat.
  • A függőség leküzdéséhez mindig tisztában kell lenned azzal, mi történik körülötted, valamint a fejedben.
  • Ne tölts időt olyan emberekkel, akiknek egészségtelen szokásaik vannak.
  • Vezess naplót, és írd le, mit szeretnél legyőzni.
  • Értékeld, hogy már nem vagy rabja a következő dolgoknak.

8. Egyszerűsíts

Minden nap válassz egy fontos feladatot. Amíg egyszerre csak egy feladatra koncentrálsz, kevésbé valószínű, hogy más eltereli a figyelmedet vagy eláraszt a feladatok végtelen sora. Egy egyszerű mantra, amely szerint élni kell: dolgozz okosabban, ne keményebben.

Ugyanez a helyzet a termelékenységi hackekkel és eszközökkel is. A bullet journaling remek példa erre. Sajnos sokak számára a bullet journal sokkal időigényesebb és nyomasztóbb, mint egy hagyományos naptár.

9. Tanulj meg ellazulni

Ha nem tudod rávenni magad, hogy épp abban a pillanatban produktív legyél, lazíts. Ne próbálj túl hatékony lenni. És ne hibáztasd magad a szórakozás miatt.

De mi van, ha soha nem tudod motiválni maga?  Persze, ez probléma lehet. De ha ellazulsz és jól érezed magad, boldogabb leszel.

És ha akkor dolgozol, amikor lelkes vagy, olyan dolgokat csinálsz, amelyektől izgatott vagy, akkor csodálatos dolgokat hozol létre és ez motiválni fog. Nem kényszeríted magad arra, hogy dolgozz, amikor nem akarsz, olyan dolgokon, amelyeken nem akarsz dolgozni. A motiváció az, ha olyan dolgokat csinálsz, amiket szeretsz, amikor lelkes vagy.

De pontosan hogyan tudsz lazítani? Íme néhány tipp:

  • Sétálj 5 percet a szabadban, és lélegezd be a friss levegőt.
  • Hagyj magadnak több időt a dolgok véghezvitelére. A kevesebb rohanás kevesebb stresszt jelent.
  • Ha teheted, munka után menj ki a szabadba élvezni a természetet.
  • Játssz, mint egy gyerek.
  • Vegyél ki egy szabadnapot, pihenj, és csinálj valami nem munkával kapcsolatos dolgot.
  • Hagyj magadnak egy óra pihenőt. Próbálj meg nem produktív lenni ezalatt az idő alatt. Csak nyugi.
  • Dolgozz olyan emberekkel, akik lelkesek.
  • Ne dolgozzon este. Komolyan.
  • Keress fel egy masszőrt.
  • Csak lélegezz.

Lépésről lépésre tanulj meg lazítani. Tanuld meg, hogy a termelékenység nem minden.

Nagyszerű alkotni és előretörni – ne feledd, ez nem jelenti azt, hogy minden percet munkával kell tölteni. Inkább fektesd az idődet értelmes, nagy hatású feladatokba. Vágj bele, összpontosíts, majd lazíts.

Forrás: lifehack.org


Nagy Emese

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek: